Skip to main content

Trip to Bako National Park Sarawak

Salam2.selamat2..
cam biasa,walaupun g bako dah lama,entry kat blog ni mesti akan 'delay' sket.maklum la,bz.bisness kat luar byk.kapal terbang pun xberenti2 nak fly.sabtu ahad xmau cuti plak depa ni.so..ni la masa yg aku ada sblum aku p tido.

Trip kali ni just aku ngan wal je yg pegi.2 orang ja.ya..2 org ja.walaupun xbagus utk aktiviti trekking sbnrnya.seeloknya 3-5..ramai sgt xbagus.anyway,aku xkisah sbb tempat ni bukan hutan tebal sgt,so xpe je la.bahaya tetap ada,berjaga2 je la.tempat aku g tu ialah BAKO.not BAKUN..yg tu ada dam ja..damn..!

Day 1

just after siap2 mandi smyg subuh.aku pun amik la senapang aku masuk dlm beg khas.beg satu lagi aku buh seluar kontot,tuala,sebotol air yg bini aku leter suruh bwk and secubit parang.sebelum keluar,sempat la menggapai selembar 2 plastic everise bersama baju ujan mat rempit aku.berbekalkan nasi lemak mak jah kat masjid bdc,aku terus naik bmw aku yg pakai body gen2 tu g jumpa wal kat bcck.our meeting point.

40 mnt drive,terus sampai di Kg.Bako.Tempat dimana kami amik bot utk ke Bako National Park (NP).luckily that time got a few Dutchmen and Spanish waiting for the boats.but then,the weather is not so good.rain start to pour over the NP.after decided to continue,aku n wal terus tumpang bot mat2 salleh tu.bayaran?sorang rm9 one way trip.normal rate is rm47 one way for 1-5 pax.but we are 7 at that time. 
 setlah 20 minit,sampai la kat Bako NP terminal.En.anuar adalah pengemudi bot kami.amik la gambar dia bg sedap hati.sampai kat NP pun masih ujan.so lepak2 la dulu kat jeti isap2 rokok.lepas siap2 semua barang tehn proceed la ke admin building utk byr entrance fee and report.mcm report duty la plak.haha..ni just procedure in case of emergency then they know how many people spending their time at NP.byrn masuk ialah rm10.dia bg la map kertas A4 sekeping.ble la buat rujukan.

 entrance trek masuk ke admin building.tepi2 trek tu ada chalet.

 ni overall map kat NP.ada tunjuk trail2 trekking mana yg nak ikut.pilih la ikut suka hati.aku ngan wal amik yg g tlk.pandan kechil..ble kata yg paling dekat la.kat sana ada sea stack yg famous kat bako.

 jam ditangan aku 9.15pg.lebih kurang sama la ngan jam wal yg berjenama seiko tu.lepas ckeua 2 3 bijik karipap mak jah.ditambah lg ngan ujan2 renyai..kami pun mulakan perjalanan kami.dlm perjalanan tu xkan la nak citer?cam g jalan2 dlm utan la.ada pokok,ada batu,pasir..dll.

 
 berehat bersihkan senapang.sambil selamat kan satu2nya peta nak survive yg hampir koyak..basah dek ujan.

1 jam lg ke teluk pandan kecil.nmpak cam lama ja,pdhl xde la lama klu jalan 200 langkah per minit.

 trek pun banjir.mmg thrill.



 
 cari mende tu bang?adoila..

 great pic needs a great angle

 mak aii mamat ni.

 view dr ats 'view point' teluk pandan kecil.view xberapa best sebab lepas ujan.air agak keruh..tp?still the best.batu tu aku panggil batu letak.risau gak masa duk tu.belakang tu terus jatuh pantai.ada la dlm 60m tggi.

 hati2 bang,kamera ngan nyawa pk sendiri mana lg penting.hehe


 ni nak turun mana ntah.maybe turun pantai kot.lupa la plak

 view dr bawah.pantai teluk pandan kecil


Day 2
(nothing to display)
sebab aku g balik hari ja

Comments

ct_linda said…
fuyoo..mmg thrill ;-p next time, saya pasti akan ikut punye la.
sdhouse said…
sila pastikan anda sihat & cergas.hehe
shukrishaari said…
pergh.. adventure gila tuh..hehe. papun memang cantik tempat nih. good luck dalam aktiviti menembak =)
sdhouse said…
biasa ja shuk,tapi mau nak tercabut kaki gak la.lama gila xbuat trekking2 ni.last masa kat u.haha
dtg la sini buang2 peluh

Popular posts from this blog

Perjalanan Ke Kapit

salam rasanya dah lama aku p,tapi kata ja nak masukkan citer ni. last dah masuk julai baru nak tulis.anyway,this story quite interesting,so aku just biar je dulu. nnt masukkan pun ok. Kapit-bukan kepit.adalah satu bahagian dalam sarawak yg agak pedalaman.tapi xla sepedalaman tempat2 lain macam bakelalan,bario,batang ai..lebih kurang la.tapi dalam xdalam kira mmg xde jalan darat la nak gi. selalunya org sarawak nak g sana pun maybe sebab keje or mmg kampung kat sana.majoriti org sana ialah 'iban'.melayu ada lah sekerat dua.pasal benda ni aku mmg xtau sgt la,so aku crite je la sket apa yg aku lihat sepanjang perjalanan aku merentasi 'sg.rajang' ke kapit. My wife dah ada kat Sibu one day before sbb dia g 'audit' station sibu n ape ntah satu lagi.next station dia nak g ialah kapit.memandangkan aku 'rest day',so aku g la teman dia.bukan selalu nak g kapit,org sarawak pun ada yg xpenah sampai,inikan pula aku.so amik kesempatan ni g jalan2 tgk tmpat org. Pa

Bila Mama Sakit!

Salam.entry kali ni melibatkan mama.haha mama dikejarkan ke Kuching general hospital setelah mengalami sakit perut yg teramat sangat. setelah klinik xmampu memastikan apa puncanya dan risau sesuatu yg lebih teruk, maka mama pun kene la refer ke GH. sebuah surat doktor telah diberi bersama utk di bawa ke bhgian emergency. Berbekalkan mivy turbo mama,maka sampai la kami ke bhgian 'kecemasan' mama terus dibawa ke bahgian 'yellow zone' GH utk diberi rawatan. alhamdulillah,selepas rawatan di jalankan,dan setelah sebotol air mama minum guna jari,hasil urine test and blood test pun kuar.dr mengesahkan yg mama tdk mengalami sbrg masalah yg teruk.andaian ada torsion juga tidak benar.  mama..mama...huhu.baby sihat ja,siap ble lompat2 lagi kata doktor..hehe mama dlm keadaan xsedar masa ni walaupun mata dia buka.hahaha p/s : selepas 2 hari mama dimasukkan ke hospital,skali lg mama dikejarkan ke wad kecemasan setelah mengalami kesukaran bernafas akibat asthma.sian mama,

Cabaran Perjalanan PERTH - Last Day

13-June-2015 "Selamat Tinggal Cinta" Hari ni hr last kat sini..byk bnd nak buat tambah2 lg nak kene checkout awal kul 10.lepas kemas brg semua beg and semua doc utk leave perth,kami pun turun checkout awal sbb nak ronda2 Hay street & Murray street Mall. Beg2 tinggal je dulu kat hotel.nnt br amik.secara illegal nya kami park je kereta kat hotel ni walaupun dah checkout.dgn harapan xde dia kesah la..ni yg bagus dtg time org xramai..confirm dia xkesah punya.haha dah siap semua tggu lak bas yellow CAT ke perth station.plan nak ronda2 tgk apa ada and terus ke Swan Bell Tower and naik Ferry ke South perth..actually ni plan ms 10hb hr tu.sbb dah sangkut kat hospital makanya last day ni je la nak ronda2..shopping?mmg x la..mmg tahan nafsu je ms ni walaupun duit cash masih byk.plan beli sedikit lg brg souvenier nak bwk balik. kat sini sesuai dtg shopping brg2 branded..slalu lg murah dr malaysia even klu dah convert duit RM. normally diorg dtg beli baju2 and