Skip to main content

Cabaran perjalanan PERTH - Departure day

"bukan perjalanan biasa yg membosankan"

Assalamualaikum..w.b.t

Dah hampir setahun lebih rupanya blog ni bersawang..nampaknya niat sebagai satu blog keluarga dah jd satu travelblog.kesian anak dara saya xde entry dlm ni.

sekali lg, percutian terkejut kami kali ni terarah ke arah pusat carian MH370..Perth.WEST Australia.
Hasil persetujuan bersama isteri akibat tekanan kerja bersama org2 yg ntah aap2 menyebabkan kata putus percutian keluarga di awalkan dr 2016 ke 2015.

Alhamdulillah semua pre perancangan semua dah diatur cuma itenary sepanjang di Perth saja yg belum siap..dah confius nak kemana sbb motif utama hnyalah bg abg tgk kanggaroo.Kita tgk mana yg sempat ja.Secara kasar perbelanjaan kali ni masih dibawah 10k.ikut budget asal.setelah rikian dilakukan utk harga tiket dapat la harga kat bawah ni.

Tiket : MH RM3200 (Return + Visa + Axa Travel Insurans)
Hotel : CITY STAY APARTMENT RM1760~ (Booking.com)
Keta Sewa : Aries Car Rental RM500~ (aries web)

MISI : Mendampingi Kanggaroo!

9-June-2015

Pagi2 dah bergerak ke Hentian ERL Putrajaya.Good sebab awal pagi xfull macam biasa..yg datang semua nak g klia..so xpayah jakun kalau park kat sini heret beg besar2 naik ERL.Paking keta sana and amik ERL ke KLIA.Jimat kos and x perlu kacau org..hari ini keje.Sampai je trs drop bag and ke international departure hall.Kat sini kene pau air botol apple RM15 sbb abg lapar nak makan ngan roti.Adik..ok..maintain cun dlm stroller.

Bermula la perjalanan hampir 5jam 30mnt ke Perth.Dalam flight alhamdulillah FA dapat arrange kami satu row 4 seat since mmg xde seat utk adik.Tapi kene move la dr row 25 ke row 31..xkisah.mmg plan camtu pun janji ada row kosong.FA flight kali ni baik..rezeki adik..hmm..padahal utk abg baring.adik maintain cun lg masa ni..tido riba je.

Atas flight sebelum 2 2 tido.Dah tido 2 2 ni baru ble isi Arrival Form masuk Aussie.And make sure declare apa yg patut anda declare.

melintasi kepulauan indonesia..rasanya.Masih half way ke Perth.
Couple seat sebelah kami kosong..so ble move la kiri kanan jd 6 seat kosong.

As per schedule..kitorang arrive Perth International Airport..selesai je amik beg and custom and imigresen clearance.beransur la kami ke arrival hall.

TIPS : Immigration : make sure visa still valid.make a copy of it (for ETA number)
Custom : masa que utk check beg..dia akan tnya "what u have today".jgn bgtau makan apa lak.bgtau apa yg anda bwk.JGN bawak anything yg berasaskan daging and ikan..kecuali makanan dlm tin or well packed.Custom akan guna anjing utk trace bau meat and fish kat beg.so klu nak bwk jugak sendiri tanggung and mesti declare dlm Arrival form.klu ada pun jgn bgtau dia..haha.INGAT..kantoi sendiri tanggung.insyaAllah dia buang je.

Trade mark pic : total baggage yg kami bwk skali stroller.patut ble bwk sket lg sebab hotel kami stay ada dryer.haha.Before keluar ni kami beli simkad Aus Vodafone AUD 40 utk satu number valid for 1 month.Pakej ni beli data 3GB and Unlimited call.beli byk sket data sbb nak pakai utk GPS kete skali.Call unlimited is a bonus (takdir Allah utk cerita selanjutnya)

SIMKAD : AUD40 x 2 number (beli kat airport)

WHY?

"Pengalaman Berharga yg tak di Jangka"

Setiap sesuatu yg diaturkan tuhan mesti ada hikmahnya.

Perjalanan kali ni mmg bukan perjalanan biasa.Takdir Allah menentukan cabaran yg akan kami hadapi seawal hari ketibaan kami ke sini.Dalam flight lg abg dah tunjuk tanda2 nak kene amik nebulizer.isteri dah runsing sbb dgn keadaan abg camni mmg dia akan lg parah esok.nak xnak kene amik neb.Plan asal..balik hotel and cari klinik or hospital.

di pendekkan cerita utk proses pencarian klinik and hospital..Takdir Allah sekali lg membawa kami ke hospital.satu2nya tempat yg xpernah kami rancang dalam 'imaginary itenary' kami.

"Ayah,xboleh nafas"
"ayah ibu,xble nafas"

kata2 yg mencemaskan kami tatkala masih lagi sejuk dibuai angin sejuk late autumn di perth.Terus ke lobby hotel minta staf callkan teksi ke Hospital.Berbekalkan copy of insurans polisi,bwk passport n duit terus naik cab ke Princess Margaret Hospital for Children (PMH) dekat Subiaco.jarak hanya dlm 700m dr hotel.

Emergency department PMH

Tggu que secara ikhlas didepan kaunter ni utk dipanggil oleh Triage Nurse. why ikhlas? diorang xde sistem nombor2 nak bg korang.pandai2 la que sendiri bila dah masuk.Nurse akan panggil and check..severe camna pun tggu nurse panggil.dia akan check and urgency decide lepas tu.Masa ni dah 7.30pm..gelap gulita dah kat luar.Maghrib 5.30pm.

Dipendekkan crita lg..setelah dipanggil and di check..mmg sah abg kn buat treatment.semua detail dah bg,reg lak kat clerk utk patient detail and insurans.Abg pun di panggil selepas tu dlm jam 8.30pm camtu.Staff nurse gambar bwh ni buat rutin check utk tahu kondition abg.Nurse ni asal malaysia tp xngaku..haha..dia dah berpuluh tahun duk perth.kawen org sini agaknya.nyonya.

check demam ke x..alhamdulillah belum demam..masa ni masih blum bg apa2 ubat..sian tgk abg.dah lemah.

di beri katil sementara sbb nak buat procedure check.satu benda belajar hari ni..dlm sakit2 camni..PMH bgtau still moderate kes and 'NO' nebulizer will be given.Full stop.
Ayah?ayah duk risau klu kene ward and risau berapa lama plak klu kene ward.

Doc ada dtg buat check and bg inhaler..masa ni 6puff every 20mnts..so slalu la dia tgk.tp yg check semua nurse ja.sekali 2 ja doc dtg.since doc pompuan..so mesra la sket..snng nak comunicate.and diorg friendly sbb PMH mmg utk kanak2.

bapak?runsing pk duit nak byr..kene admit ke x..brapa hari nak admit..blum makan...lapar..and bateri hp nak hbs power bank xbwk.haha

setelah discuss pny discuss..nego2 sket...gaduh2 manja...call sana sini..last2 ayah kn agree abg kene admit atleast semalam..lates ble kuar 10am esok utk diorg monitor tahap asthma abg and level of oksigen dlm darah..bila pk2 balik..biarla abg sihat..klupun last day je dia ok..Allah still bg kesempatan utk dia nak tgk kanggaroo pun jd la.

PMH bg time of admission 12.05am 10th june.sib baik.

so bermalam la ayh and abg dlm kelaparan di hospital.
Abg yg terlampau lapar and letih terus terlena atas dakapan ayh semasa hospital masih tggu que nak arrange katil.

abg dah tido..sepanjang mlm ni dia akan dikejutkan utk diberi inhaler setiap 1jam 30mnt..then 2jam..then 3 jam..sampai pg esok sampai doc kata ok ble discharge.

ayah tahan lapar minum air kosng ja..tidoq ataih kerusi empuk..tq staff nurse yg take over nyonya.

tido la kami 2 kat sana walaupun diganggu nurse2 dtg check abg..setiap kali dtg..abg nangis sbb tdo terganggu.

TIPS : Make sure pakai Travel insurans kemana2 sj anda pergi selain malaysia.
kalau anak snng sakit jgn pakai travel tours,nnt leceh..g sendiri ok.masa sendiri.
kalau nak roaming,make sure tau brapa caj klu buat call.nnt balik sakit nak membayar bil.
sy pakai unlimited call so xpayah pk bab ni. :)

Gudnite & hepi Bestday to me!

Popular posts from this blog

Perjalanan Ke Kapit

salam rasanya dah lama aku p,tapi kata ja nak masukkan citer ni. last dah masuk julai baru nak tulis.anyway,this story quite interesting,so aku just biar je dulu. nnt masukkan pun ok. Kapit-bukan kepit.adalah satu bahagian dalam sarawak yg agak pedalaman.tapi xla sepedalaman tempat2 lain macam bakelalan,bario,batang ai..lebih kurang la.tapi dalam xdalam kira mmg xde jalan darat la nak gi. selalunya org sarawak nak g sana pun maybe sebab keje or mmg kampung kat sana.majoriti org sana ialah 'iban'.melayu ada lah sekerat dua.pasal benda ni aku mmg xtau sgt la,so aku crite je la sket apa yg aku lihat sepanjang perjalanan aku merentasi 'sg.rajang' ke kapit. My wife dah ada kat Sibu one day before sbb dia g 'audit' station sibu n ape ntah satu lagi.next station dia nak g ialah kapit.memandangkan aku 'rest day',so aku g la teman dia.bukan selalu nak g kapit,org sarawak pun ada yg xpenah sampai,inikan pula aku.so amik kesempatan ni g jalan2 tgk tmpat org. Pa

Bila Mama Sakit!

Salam.entry kali ni melibatkan mama.haha mama dikejarkan ke Kuching general hospital setelah mengalami sakit perut yg teramat sangat. setelah klinik xmampu memastikan apa puncanya dan risau sesuatu yg lebih teruk, maka mama pun kene la refer ke GH. sebuah surat doktor telah diberi bersama utk di bawa ke bhgian emergency. Berbekalkan mivy turbo mama,maka sampai la kami ke bhgian 'kecemasan' mama terus dibawa ke bahgian 'yellow zone' GH utk diberi rawatan. alhamdulillah,selepas rawatan di jalankan,dan setelah sebotol air mama minum guna jari,hasil urine test and blood test pun kuar.dr mengesahkan yg mama tdk mengalami sbrg masalah yg teruk.andaian ada torsion juga tidak benar.  mama..mama...huhu.baby sihat ja,siap ble lompat2 lagi kata doktor..hehe mama dlm keadaan xsedar masa ni walaupun mata dia buka.hahaha p/s : selepas 2 hari mama dimasukkan ke hospital,skali lg mama dikejarkan ke wad kecemasan setelah mengalami kesukaran bernafas akibat asthma.sian mama,

Lawatan singkat ke MBO Cinema

Mak aiii..ramainya manusia...hebat2!ni memang 'Box Office' Dalam hidup ni xpenah plak aku dengar org buat lawatan ke panggung wayang. nak kata budak2 sekolah nak g sana..cnfirm la xde pekdah nya. dah confirm la budak2 tu awai lagi dah penah g.klu 20 thn yg dulu maybe la. tapi tu la yg aku ngan wife aku buat.melawat panggung wayang di hari cuti kami. 12.24ptg..masuk la panggung.waa..menarik2.cerita yg aku tggu2 pun mula la.Harry Potter agak slow..panas and ngantuk sebab mlm td keje. dah agak sejam tgk..fuh..screen putih keluar! lampu spotlight disuluh dr belakang.. cam ada artis nak masuk..gimik kot..haha.. memang pandai la crita ni buat gimik.. gimik kali ni ialah.. blackout!! agak 30mnt tggu,smua org dah rasa 'puas hati' ngan gambar 'putih' ..kami pun beramai2 kuar utk berkenalan sesama kami.disamping itu menyoal jawab bersama staff2 MBO. maklumla,lawatan la katakan. sesi soal jawab bermula. setelah lawatan hampir selesai,kami semua diberi wang sebagai