Skip to main content

Perjalanan Ke Kapit

salam
rasanya dah lama aku p,tapi kata ja nak masukkan citer ni.
last dah masuk julai baru nak tulis.anyway,this story quite interesting,so aku just biar je dulu.
nnt masukkan pun ok.

Kapit-bukan kepit.adalah satu bahagian dalam sarawak yg agak pedalaman.tapi xla sepedalaman tempat2 lain macam bakelalan,bario,batang ai..lebih kurang la.tapi dalam xdalam kira mmg xde jalan darat la nak gi.

selalunya org sarawak nak g sana pun maybe sebab keje or mmg kampung kat sana.majoriti org sana ialah 'iban'.melayu ada lah sekerat dua.pasal benda ni aku mmg xtau sgt la,so aku crite je la sket apa yg aku lihat sepanjang perjalanan aku merentasi 'sg.rajang' ke kapit.

My wife dah ada kat Sibu one day before sbb dia g 'audit' station sibu n ape ntah satu lagi.next station dia nak g ialah kapit.memandangkan aku 'rest day',so aku g la teman dia.bukan selalu nak g kapit,org sarawak pun ada yg xpenah sampai,inikan pula aku.so amik kesempatan ni g jalan2 tgk tmpat org.

Pas ja balik keje,terus aku siap2 g airport amik flight jam 1030 MH2266 kch-sbw,'flight' yg slalu bg aku mslh time keje..huhu.sampai sana dlm kul 1115 then trs amik teksi g 'terminal penumpang sibu'.masa aku p ni bdr sibu banjir sket sbb air pasang n tambah lg hujan 2 3 hr sblum tu.so dekat2 tepi sg rajang tu mmg air naik la.masuk sket kat town..then trs jumpa wife aku n 2 3 org staff dia kat jeti a.k.a 'express'.diorang xpanggil feri or boat,tp panggil express.

klu nak g kapit mmg kene naik bot,klu rasa2 xmau naik bot ble naik heli g sewa kat 'hornbill'.dia bg xbg tu aku xtau,klu dia bg jgn lupa file kan 'flight plan',nnt dca xbg 'lift off'.hehe.

'express' ni ada yg behenti2 n ada yg direct g kapit.aku amik yg direct la.express kami kul 1330,so buang la masa jap kat jeti sambil meng'snap' beberapa kpg gmbr sambil menahan lapar.tepat 1330,kami pun bertolak.mmg 'sharp' tul la bot ni..perjalanan ke kapit selama 3 jam..behenti skali ja kat 'Song'..kira2 sejam sblum sampai kapit.

'muka depan' terminal express sibu
nampak macam sopan ja kan?padahal depa semua duk atas meja.
senang nak 'keloi' pelanggan

 tu kira 'destination' yg ble di jejaki menggunakan express la
price aku xtau.g kapit price ada rm30,rm25 and rm20
based on 'class' apa kita duk

ni lak 'express' yg ngah tunggu penumpang
macam bot pancung ja aku tgk.dlm sungai ble la design camni
klu laut xble,nnt patah 2.

ni plak gambar penumpang express yg 'lapar'

sebahagian 'benda' yg ble dilihat sepanjang menyusuri sg.rajang
xsempat amik gambar umah panjang..umh pnjg moden.

ni dah nak sampai jeti.
petronas tu adalah 'stesyen minyak' terapung

dah turun,pandai2 la amik brg sendiri.
 
1630 sampai kami kat kapit,cantik?xdela cantik mana,tp ble tahan la town dia,ala2 pekan jeniang.dr jeti kami jalan kaki je g hotel.Hotel Meligai adalah hotel yg kami stay.ada lg la 2 3 hotel cina kat situ,dgr kata not bad la..dah sampai hotel tu trs check in.tapi yg xbest nya hotel ni macam hape je,bilik kami stay tu mcm xpenah org dududk 2 3 thn..sbb xtahan ngan condtion,trs mintak tkr bilik lain yg 'lebih baik'..so tukar g bilik atas yang baru renovate.baru la 'nyaman' sket.

 "terminal penumpang kapit'

then kami g merayau cari makan..part ni la yg susah...huhu..sib baik ada akak melayu 'local' kat sana bgtau 'food court' melayu ada buka malam..start kul 1800 sampai kul 2100 camtu.so,apalagi..terus g cari tempat makan.tempat makan dia biasa ja,lupa lak nak snap 2 3 kpg gmbr.ada satay,nasi goreng,mee goreng,nasi ayam,dll yg kira 'sesedap' tekak menelan..faham2 je la.anyway,janji ada kedai melayu n 'halal'..!

 'ada' wisma persekutuan tu
jangan main2..kedai makan a.k.a bazar makan tu betul2 depan wisma persekutuan ni

ni plak "market teresang' kapit.
*sib baik bukan market terangsang*

the next morning,my wife g audit and left me alone surfing the internet..for the whole morning,i just took some bread i bought from kch airport and a cup of hot '3in1' nescafe.pesanan pd sapa2 nak dtg kapit,just bring your own food or anything yg u ble makan takut susah nak cr kedai makan.junk food byk la.fast food pun cuma ada 'SugarBun' tu pun aku xmakan sbb setahu aku diorg ni xla bersih sgt compare to Kfc or McD..biasala,kedai cina.kata halal,risau gak aku takut dia amik ayam kat kapit ja,maklum la jauh..ayam kat sana sapa yg sembelih?huhu

ni la 'tonggak' or 'mercu tanda' pekan kapit
BesaR

by 1130 that morning,my wife pun dah setle audit dia so kami nak tolak balik ke sibu.perjalanan balik just took about 2hours30mnts je sbb follow arus sungai..cepat la sket.on d way balik tu aku dah call mmber aku kat sibu tlg bwk kitorg jalan2 tgk2 sibu n makan2.klu aku cnfirm g makan kat airport je.huhu.

 pandangan dr ats jeti kapit sblum balik.
**kelihatan beliau berpura2 hepi tinggalkan kapit**
**ahaks**

pandangan dalam express
**nice n cold**

pandangan ats 'sebuah' tiket express

Thanks to aizad n herma sbb sudi layan kitorg yg baru kuar dr 'pedalaman' masa tu.makan tgh hari kat kedai apa ntah aku xigat kat bndr sibu,'kedai cina halal' n agak 'kacak' deco nya.makanan pun sedap.pastu lepak2 rumah aizad sampai malam baru la g airport.flight kitorang last flight MWG3155 sbw-kch..last flight before 'sibu closing down'.


Penat gak.agak interesting la bila bab2 g jalan2 ni.thrill mmg thrill la sbb naik bot yg jaket keselamatannya pun aku xtau kat mana.huhu.
**bahaya**

kapit,pekan yg agak lengkap n harmoni.nyaman dan rasa 'kesungaian'nya yg masih asli.sehingga terasa seperti menghirup 'air' sungai masuk ke hidung ketika bernafas.agak menarik sbb ada cara hidupnya yg tersendiri.sesuai utk sekali-sekala org bandar tu dtg2 tgk bg rasa sket camna idup org2 kat sini..klu ada masa dan kesempatan n t'pk nak g kapit lagi,hmm..Jangan Harapla.

hahaha..salam.

Comments

ct_linda said…
lepas ni kita pergi langkawi pulak la ye...
Lovely Linda said…
uish menarik tullah perjalan korang.. huhuh
sdhouse said…
linda,menarik mmg la tapi nasihat kami xpayah la g sana.buang masa ja.hehe

Popular posts from this blog

Bila Mama Sakit!

Salam.entry kali ni melibatkan mama.haha mama dikejarkan ke Kuching general hospital setelah mengalami sakit perut yg teramat sangat. setelah klinik xmampu memastikan apa puncanya dan risau sesuatu yg lebih teruk, maka mama pun kene la refer ke GH. sebuah surat doktor telah diberi bersama utk di bawa ke bhgian emergency. Berbekalkan mivy turbo mama,maka sampai la kami ke bhgian 'kecemasan' mama terus dibawa ke bahgian 'yellow zone' GH utk diberi rawatan. alhamdulillah,selepas rawatan di jalankan,dan setelah sebotol air mama minum guna jari,hasil urine test and blood test pun kuar.dr mengesahkan yg mama tdk mengalami sbrg masalah yg teruk.andaian ada torsion juga tidak benar.  mama..mama...huhu.baby sihat ja,siap ble lompat2 lagi kata doktor..hehe mama dlm keadaan xsedar masa ni walaupun mata dia buka.hahaha p/s : selepas 2 hari mama dimasukkan ke hospital,skali lg mama dikejarkan ke wad kecemasan setelah mengalami kesukaran bernafas akibat asthma.sian mama,

Lawatan singkat ke MBO Cinema

Mak aiii..ramainya manusia...hebat2!ni memang 'Box Office' Dalam hidup ni xpenah plak aku dengar org buat lawatan ke panggung wayang. nak kata budak2 sekolah nak g sana..cnfirm la xde pekdah nya. dah confirm la budak2 tu awai lagi dah penah g.klu 20 thn yg dulu maybe la. tapi tu la yg aku ngan wife aku buat.melawat panggung wayang di hari cuti kami. 12.24ptg..masuk la panggung.waa..menarik2.cerita yg aku tggu2 pun mula la.Harry Potter agak slow..panas and ngantuk sebab mlm td keje. dah agak sejam tgk..fuh..screen putih keluar! lampu spotlight disuluh dr belakang.. cam ada artis nak masuk..gimik kot..haha.. memang pandai la crita ni buat gimik.. gimik kali ni ialah.. blackout!! agak 30mnt tggu,smua org dah rasa 'puas hati' ngan gambar 'putih' ..kami pun beramai2 kuar utk berkenalan sesama kami.disamping itu menyoal jawab bersama staff2 MBO. maklumla,lawatan la katakan. sesi soal jawab bermula. setelah lawatan hampir selesai,kami semua diberi wang sebagai